sudo – here and there

DIY szkiełko spawalnicze

Posted in instrukcje, pentax by Łukasz Dziądziak on Październik 28, 2009

Próba zastąpienia filtra szarego ND400. Po przeszukaniu dostępnych informacji w sieci. Kupiłem prostokątne szkiełko spawalnicze DIN9 za 1 zł (jedno z jaśniejszych w tej dziedzinie, im większy DIN tym ciemniejsze). Rozebrałem nie używany filtr UV za 10zł. Trochę trzeba pomęczyć się z pierścieniem i szkiełko wypada. Można u szklarza przyciąć szkiełko do kształtu pierścienia fi52, ale po co wdawać się w niepotrzebne koszty. Obie części połączyłem czerwonym nie przepuszczającym światła silikonem.

Tak wygląda połączenie pierścień, szkiełko.

Nowy filtr po założeniu na aparat, nie dokręcony do końca (jak bym dokręcił byłby na ukos).

Z opisu na innych stronach wynika, że sie da ustawić balans bieli z założonym filtrem, u mnie się nie udało. Być może mam zbyt zielone szkło. Nawet w wywoływarce RawTherapee nie da się zejść poniżej temperatury barwowej 1200 K.
A to efekty, wolałem taki kolor niż lekko zielone zdjęcia lub czarnobiałe. (niebieskie smugi są spowodowane brakiem zaślepki na wizjer).

f/16.0 20.0s ISO200

Na cropie widać spadek rozdzielczości

f/16.0 20.0s ISO200

f/16.0 20.0s ISO200

f/8.0 20.0s ISO200

Efekt coś około 10-11 EV. (dzięki dzerry).
Po zastosowaniu mniej zielonego szkła lub lepszej wywoływarki możliwe jest osiągnięcie naturalnych kolorów.

Skomentuj

