sudo – here and there

Jak zrobić łóżko?

Posted in instrukcje by Łukasz Dziądziak on Luty 20, 2008

Proste. Wystarczą dobre chęci, materiał i 100 zł.

Moje łózko zostało wykonane z odpadów. Na zdjęciu obok widać z czego pozyskałem deski, są to resztki skrzyń do przewożenia maszyn na statkach. Sklejka wzmacniana deskami. Nie wiem co to za gatunek drewna, ale pewnie nie zbyt drogi skoro został użyty do takiego celu. Drewno jest kruche i nie żywiczne. Po oderwaniu desek od sklejki młotkiem i łyżką samochodową do wymiany opon przystąpiłem do wyciągania setek gwoździ. Gwoździe wyciągałem kombinerkami i obcęgami, robiąc dźwignie podkładałem pod nią blachę o grubości około 1 mm by nie robić dodatkowych wgnieceń w drewnie.

Inny prosty projekt łóżka.

Jak zrobić piecyk turystyczny ?

dsc00077.jpgdsc00078.jpg

Do wykonania łóżka użyłem następujących narzędzi:
- wiertarka lub wkrętarka z końcówką pasującą do wkrętów
- szlifierka z tarczą na rzep do której mocowałem papier ścierny
- wyrzynarkę i pilarkę tarczową
- szpachelkę

Do wykonania łóżka użyłem następujących materiałów:
- wkręty o dwóch długościach 3,5 cm i chyba 5cm lub więcej
- szpachla drewniana w kolorze sosny
- papier ścierny normalny na na rzep
- lakierobejca Dulux (80 zł), ale za to jaki efekt :)

Projekt taniej ramy.

Łóżko składałem w pokoju, ponieważ przez drzwi na pewno by się nie zmieściło. Deski też przycinałem w pokoju.

No to po kolei:

  • Przygotowanie materiału, u mnie deski po wyciągnięciu gwoździ leżały kilka miesięcy na płaskim przełożone poprzeczkami. Schły i się prostowały.
  • Wycięcie desek pod ramę, z najdłuższych desek. Łóżko należy wykonywać pod wymiar materaca dostępnego na rynku. U mnie to było 160×200. Przycinając deski należy pamiętać, że to ma być wymiar wewnętrzny po skręceniu. Dlatego u mnie wyciąłem dwie deski 160 cm i dwie (200+grubość deski*2) cm.
  • Skręcenie ramy. Chyba zużyłem po 2 wkręty na jeden styk desek. Wkręty wkręcałem tak mocno aby główka była wciśnięta w drewno. Dzięki temu po szpachlowaniu nie widać ich i łóżko staje się nie rozbieralne !
  • Przykręcenie wzmocnień od spodu ramy. U mnie są, myślę, że bez nich łóżko by się nie rozpadło.
  • Wycinanie desek pod nogi. Przemyślcie to u mnie łóżko jest trochę za wysokie. 4 deski o jednakowej długości na przód łóżka i 4 dłuższe (zagłowek) na tył.
  • Skręcanie nóg w literę L.
  • Wycięcie i wkręcenie w nogi kantówek, dzięki czemu rama łóżka oprze się na podłodze. Wkręty będą mniej obciążone. Wymiary boczne kantówek są takie, że nie wystają poza wymiar nogi. Wysokość powinny mieć taką, że postawiona rama z łóżka na nich ma być równa z nogami przednimi.
  • Przykręcenie nóg do ramy.
  • Wycięcie i przykręcenie desek na zagłówki. Zagłówki przykręcałem do nóg łóżka, miejsce wkrętów zasłoniłem kawałkiem dociętej deski. Dzięki temu zabiegowi „zatyczki” które znajdują się na nogach łóżka są identyczne z przodu i z tyłu.
  • Wycięcie i przykręcenie „zatyczek”. 4 śruby, każda w inną deskę. Dzięki temu zaślepimy łączenie 4 desek.
  • Jedną deskę taką jak na ramę łóżka przecinamy wzdłuż. Połówki przykręcamy w środku ramy od zewnątrz. Dzięki temu powstaje nam podpórka pod deski pod materac.
  • W przypadku szerokiego łóżka na środku przez długość łózka też przykręciłem deskę. Na zdjęciu 1, poprawiłem na dwie, tak jak na schemacie.
  • Wycięcie i przykręcenie desek pod materac. Przykręcone na sztywno do połówek deski przykręconych do ramy i opierających się na deskach wzmacniających z poprzedniego punktu. Odległość pomiędzy deskami zależnie od materaca może wynosić kilkanaście cm.
  • Szlifowanie całości szlifierką z tarczą z papieru ściernego. Wszystkie nierówności łączenia desek zostaną wygładzone. Wszystkie zadziory z desek usunięte. Moje łózko jest oszlifowane jedynie w miejscach używanych. Od spodu ma nie szlifowane deski.
  • Szpachlowanie dziur po gwoździach, wkrętach i szpar między deskami.
  • Szlifowanie.
  • Szpachlowanie.
  • Szlifowanie.
  • Szpachlowanie.
  • Malowanie lakierobejcą, dwa razy.
  • Włożenie materaca i używanie.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
10.jpg

SCHEMAT
Wesprzyj mnie, podaj dalej:
Udostępnij na facebook !

Polecam: Zajęcia Praktyczno-Techniczne

Odpowiedzi: 16

Subscribe to comments with RSS.

  1. Yu said, on Styczeń 15, 2009 at 6:56 pm

    Chcę takie :)

  2. biggest said, on Luty 19, 2009 at 10:21 pm

    Łóżko mistrzostwo.
    jakbyś mógł podać materiały jakie zużyłeś, jakie drewno kupywałeś itp etc.
    ile taki stelaż cię kosztował.
    pzdr i czekam na info

  3. luki said, on Marzec 16, 2009 at 8:45 pm

    super!!!

    wlasnie sie przymierzam do zrobienia takiego lozka i ten schemat mi na pewno pomoze

    dzieki wielkie

  4. pepeg said, on Grudzień 5, 2009 at 2:43 pm

    Swietne, a ja szukam lozek po sklepach :) Fantastyczne jest to 2 zycie skrzyn, palet itp.
    Powaznie mowiac to bardzo przyjemnie wyglada ten mebel, podoba nam sie. Wiecej takich pomyslow.

    Pozdro

  5. Anonim said, on Grudzień 20, 2009 at 10:32 am

    swietnie i prosto to jest to

  6. majsterek said, on Styczeń 4, 2010 at 9:18 pm

    Witam. Piękne w swej prostocie.tez cos takiego mam zamiar zrobić,tez mam materiały :-)
    Możesz mi tylko podać jakiej grubości i szerokości są te deski.

  7. ryan said, on Maj 16, 2010 at 12:14 pm

    Ile trwało wykonanie takiego łóżka?

  8. jedrek said, on Wrzesień 7, 2010 at 8:13 am

    wlasnie robie wg tego pomyslu łóżko :)

  9. bysior said, on Styczeń 14, 2011 at 3:14 pm

    cudowne zrobiłem podobne na wzór twojego projektu

  10. porucznik666 said, on Kwiecień 24, 2011 at 1:15 pm

    Łóżko świetne pozwoliłem sobie zrobić podobne na bazie twojego projektu. Moze masz jeszcze jakieś szafki do tego łózka?

  11. Anonim said, on Sierpień 31, 2011 at 11:35 pm

    prościzna , ludzie czym wy się fascynujecie , pomyślcie sami to nic trudnego , wystarczy wyobraźnia , narzędzia , i umiejętności posługiwania się narzędziami , ja zrobiłem meble do kuchni tylko dzwiczki zamawiałem bo są frezowane , teraz zabieram sie za robienie narożnika z skaji , po 2 koleś zapomniał o kilku rzeczach , deski są przy cienkie , sosna ma właściwości pękania , np. w czasie nocnych igraszek wątpie żeby wytrzymały , z materiałów które można kupić i są o wiele lepsze taie łóżko wyniesie ok 200zł plus bejca anie laierobejca , drewno musi oddychać , powinno sie użyć bejcy przed pedjęciem pracy i to ok 3 razy , potem zacząć robić przycinać itd , dodatkowo poco używać szpachli ludzie jeśli nawet są wgnity to przy tych meblach muszą być a po papierze to i tak est gładkie , dużo błędów zostało popełnionych , wiem co mówię bo robiłem kilka lat jako tapicer mebli włoskich i polskich , jeśli miał by ktoś jakiś problem lub pomysł na coś mogę pomóc podaje gg28589159

  12. Anonim said, on Wrzesień 7, 2011 at 12:12 am

    łóżko super a szpachel jakby kolega doczytał został użyty głównie do załatania dziór gdyż deski były z odzysku…

  13. Anonim said, on Grudzień 2, 2011 at 9:33 am

    Bardzo fajne łóżko. W dodatku 100% ekologiczne. Bardzo estetycznie wykonane jak się weźmie pod uwagę fakt jakie materiały zostały do niego zużyte. Ktoś napisał że deski do niego są zbyt cienkie. Zapewne nie są zbyt grube, ale na pewno mocniejsze od łóżek sprzedawanych w naszych sklepach nie z litego drewna tylko jakiś płyt wiórowych oklejonych na kolor drewna. Gratuluje pomysłu.

  14. Jacek said, on Luty 4, 2013 at 10:45 pm

    Super sprawa podziwiam pomyslowosc

  15. Anonim said, on Czerwiec 6, 2013 at 2:03 pm

    Też chcę zrobić takie łóżko,tylko autor nie podał grubości desek na ramę i nie chce zrobić za cienkich.Może ktoś podpowie??

  16. Anonim said, on Październik 22, 2013 at 5:35 pm

    Minimum 2,5 cm.


Dodaj komentarz

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

